Wednesday, January 21, 2015

Pak Tua

...hari ni
terima satu pesanan ringkas dari pak tua
sahabat karib arwah abah

"Apak Kangen...Kamu sihat?Balik kg tak dijenguk pun kami disini"

Pesanan itu belum lagi ku jawab..aduhhh rasa bersalah dowh!

Ingatan pada Pak Tua
menerebos ke dalam kotak fikiran
satu persatu hinggap..melekap
mengembalikan segala ingatan tentang insan yang ku panggil Pak Tua

Pak Tua tempat aku berbicara
mengadu rasa rindu
pada insan tersayang yang telah tiada
tak pernah dia rasa bosan..padahal setiap kali berjumpa..cerita rindu yang sama aku luahkan..

Pak Tua pendengar setia
setiap kali rasa marah..sakit hati..geram
bercampur baur disegenap ruang hati
pada insan yang meninggalkan kami tanpa berita tanpa alasan..

Pak Tua itu jugaklah yang selalu mengingatkan aku
tentang tanggungjawab pada tuhan
tentang hidup...tentang mati...
tak ubah seperti Arwah Abah masa hayatnya...

Walau aku sudah tidak punya kasih dari Abah di dunia ini
moga rasa kasih yang dilahirkan walau cuma sedetik tatkala teringat
menjadi moment yang berharga
yang mampu aku ajarin dan fahami diri ini
aku masih ada lagi insan seperti PAK TUA...



No comments:

Post a Comment